Helsingin psykiatria- ja päihdepalveluissa tapahtuu. Palvelut paitsi erotetaan kahdeksi erilliseksi kokonaisuudeksi, myös päihdepalveluiden sisällä tapahtuu merkittäviä muutoksia. Yksi omaan silmään pistävä muutos koskee VIA-palveluita (vastaanotto ilman ajanvarausta). VIA:n kautta asiakkaat hakeutuvat päihdepoliklinikan palveluiden piiriin tai katkaisuhoitoarvioon.

Tällä hetkellä Helsingissä on neljä päihdepoliklinikkaa (Kalasatama, Laakso, Malmi ja Vuosaari), joissa kaikissa toimii VIA arkisin kello 8.30–10.30. Nyt suunnitteilla on yhden VIA:n palveluajan pidentäminen iltapäivään. Lähtökohtaisesti uudistus kuulostaa hyvältä, mutta lopputuloksen kannalta keskeistä on uudistuksen toteutustapa, VIA-palveluiden riittävä resursointi sekä vastaanotossa tarjottavan palvelun sisältö.

Mikäli nykyisistä neljästä VIA-palvelupisteestä pidetään kiinni, tarkoittaa tämä tarvetta palvelun lisäresursointiin. Vaihtoehtona on nykyisen VIA-palveluverkon kaventaminen, jotta henkilöstöresurssia voidaan siirtää pidemmällä aukioloajalla varustettuun palveluun. Keskusteluissa henkilöstön kanssa osa on ollut sitä mieltä, että uudistus tarkoittaa yhtä keskitettyä VIA-palvelua ja muun VIA-palveluverkon kaventamista ja osa näkee pidennetyn aukioloajan olemassa olevia VIA-vastaanottoja täydentävänä lisäpalveluna. Varmaa tietoa ei tunnut tällä hetkellä olevan kenelläkään, mutta uskon päätöksen kallistuvan keskitettyyn palveluun. Varmaa kuitenkin, että lisäresurssit ovat kaupungin sote-palveluissa jatkossakin tiukassa.

Mikäli uudistus toteutuu niin, että osa nykyisistä VIA-palvelupisteistä lakkautetaan ja palvelu keskitetään, sote-palveluiden palveluverkkouudistuksessa tavoitteeksi asetettu 30 minuutin matka-aika lähimpään palvelupisteeseen ei toteudu. VIA-palveluiden keskittäminen nostaisi osalle asiakkaista merkittävästi palveluihin hakeutumisen kynnystä. Toisaalta pidempi aukioloaika helpottaisi toisten palveluihin pääsyä.

Yksi keskitetty VIA-palvelu tarkoittaisi palvelun muuttumista nykyistä enemmän päivystys luonteiseksi palveluksi ja asiakkaaksi tulon prosessi alueellisille päihdepoliklinikoille täytyisi hoitaa toisella tavalla. Keskitetyssä VIA-palvelussa tarjolla olevaa palveluvalikkoa tulee laajentaa. Nykyisin VIA:ssa tarjottava palvelu on valitettavan usein joko ohjaus alkoholikatkaisuhoitoon tai alkukeskustelu ja mahdollinen ajanvaraus tulevalle omatyöntekijälle. Esimerkiksi suoraa ohjausta korvaushoitoarvioon ei käytännössä tehdä, vaan sen sijaan varataan ensin aika päihdepoliklinikan työntekijälle.

Nykyisellä määrällä alkoholi- tai huumekatkaisuhoitopaikkoja iltapäivän pidennetystä VIA-palvelusta ei ole merkittävää hyötyä laitoskatkaisuhoitoon hakeutumisen kannalta. Alkoholikatkaisuhoitopaikat ovat täynnä jo aamusta ja huumekatkaisuhoitoon on viikkojen jono. Ensisijaista olisi varmistaa riittävä määrä laitoskatkaisuhoito ja jatkokuntoutuspaikkoja. Iltapäivän VIA tapaamisella tulee olla tarjolla jotain muuta konkreettista palvelua, kuin aikavaraus omatyöntekijälle. 

VIA-palvelun kehittämisessä yksi mahdollinen polku olisi erillinen VIA-palveluun keskittynyt tiimi (toimii se sitten keskitetysti ja jakaantuen eri palvelupisteisiin), joka toimisi vastaanottotiiminä sekä päivystysluonteisena palveluna. Tällöin VIA-palvelu voisi uusien asiakkuuksien kohdalla hoitaa asiakkuuden aloituksen, vieroitukseen ja kuntoutukseen ohjauksen, jonka jälkeen asiakkuus siirtyisi alueelliselle päihdepoliklinikalle. Asiakkaaksi tulon tulee kuitenkin myös jatkossa olla mahdollista kävelemällä lähimmän päihdepoliklinikan aulaan.

Keskeistä VIA-palvelun aukioloajan pidennyksessä ja mahdollisissa muissa palveluun liittyvissä muutoksissa on huolehtia palvelun alueellisen saavutettavuuden tasa-arvoisesta toteutumisesta, VIA-palvelun riittävästä rahoituksesta sekä palvelun sisällön vahvistamisesta/laajentamisesta.